Jak identyfikować i pokonywać bariery rynkowe?

Bariery rynkowe to jedna z najpopularniejszych koncepcji związanych z badaniami rynku. To różnego rodzaju zjawiska, które ograniczają zdolność organizacji do osiągania pewnych biznesowych celów. By umiejętnie się nim przeciwstawić, należy je zdefiniować, zidentyfikować oraz wiedzieć, kiedy warto rzucić im wyzwanie, a kiedy lepiej myśleć o niej w kategoriach drogowskazu. O tym opowiemy w dzisiejszym artykule.

Czy zdarzyło ci się spotkać z terminami takimi jak bariery wejścia i wyjścia, a także bariery operowania na rynku? Wszystkie są rodzajami barier rynkowych, które organizacje o różnej skali i profilu działalności starają się zidentyfikować w ramach badań rynku. Nim przejdziemy do porad praktycznych, zacznijmy od dokładnego zrozumienia, czym są bariery rynkowe.

Bariery rynkowe – co to takiego?

Mówiąc najprościej, bariery rynkowe to przeciwieństwo czynników rozwoju. To pewne czynniki, które mają potencjał w różnych sytuacjach negatywnie wpłynąć na zdolność przedsiębiorstwa do osiągania swoich celów.

Najwięcej mówi się o barierach wejścia na rynek, do których należą m.in. brak dostępu do odpowiednich kanałów dystrybucyjnych (np. by do nich dotrzeć potrzebne są znajomości lub większe środki), niemożność konkurowania ceną, brak odpowiedniej wiedzy etc.

Kolejne są bariery wyjścia z rynku – niemożność opuszczenia rynku w sposób, który nie będzie niedopuszczalnie nieopłacalny. Do takich mogą np. należeć wysokie koszty zakończenia produkcji lub brak kupca.

Mamy także bariery operowania na rynku. Bariery te mogą się różnić w zależności od rynku, o którym mówimy. W niektórych przypadkach dochodzą np. czynniki polityczno-gospodarcze, takie jak konflikty zbrojne czy zła koniunktura. Mogą być to także czynniki prawne (regulacja zakazujące lub utrudniające działanie) czy technologiczne.

Bez względu na rodzaj, wszystkie bariery trzeba odpowiednie przeanalizować i podjąć decyzję jak się z nimi uporać i czy podjęcie takiej próby jest opłacalne.

SWOT – prosty sposób na wstępną analizę

Jednym z najprostszych sposobów na przeprowadzenie analizy, która pomoże zidentyfikować bariery rynkowe, jest analiza SWOT. To prosta technika heurystyczna, która dzieli informacje na cztery grupy: mocne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia. Odpowiednio przeprowadzana w kontekście działania na rynku, pozwoli wstępnie zidentyfikować bariery rynkowe. Zalecamy dalszą lekturę na temat analizy SWOT, gdyż jest to analiza, którą przeprowadzić mogą także osoby nie zajmujące się analizami rynku profesjonalnie.

Metody radzenia sobie z barierami rynku

Jak radzić sobie ze zidentyfikowanymi barierami rynku? Istnieją różne możliwości. Konieczne jest ocenienie prawdopodobieństwa wystąpienia określonych barier i zaplanowanie krótki- i długoterminowych rozwiązań. Należy też rozważyć, czy którekolwiek z barier nie są zbyt trudne do pokonania, co może skutkować koniecznością rewizji swoich planów biznesowych.

Dokonanie tego wszystkiego jest trudne bez przeprowadzenia gruntownej analizy rynku. Jeśli zależy ci, by dowiedzieć się na ten temat więcej, poczytaj więcej o barierach rynkowych i skontaktuj się z agencją wykonującą profesjonalne badania rynku.

Powiązane wpisy

Leave a comment