Temat analizy lub badań rynku staje się coraz popularniejszy w codziennej pracy firm o różnej skali i profili. To, co kiedyś było przedmiotem zainteresowania głównie wielkich korporacji i akademii, dziś staje się także dostępne i realne dla mniejszych biznesów. Czy jednak jest tak na pewno? Jakie koszty wiążą się z analizą rynku i czy na pewno jest to gra warta świeczki?
W dzisiejszym artykule, sprawdzimy co stoi za popularnością analiz rynku w roku 2019, i czy tego typu badania w Polsce są realną opcją dla małych i średnich firm.
Dlaczego analizy rynku są coraz popularniejsze?
Za pomocą analizy rynku, sprawny badacz może sprawdzić np. czy dany produkt będzie sukcesem na konkretnym rynku, jakie zagrożenia i szanse wiążą się z danym przedsięwzięciem, a także jak do danego produktu/usługi odniosą się potencjalnie klienci. A to tylko część potencjału, jaki posiada analiza rynku. Dziś, agencje marketingowe coraz chętniej poszukują specjalistów od analiz rynku, którzy w odróżnieniu do ekspertów od badań marketingowych, nigdy nie byli zbyt powszechnie dostępni na rynku pracy. Coraz silniejszy popyt na ich usługi sprawia jednak, że coraz więcej młodych osób decyduje się na kształcenie w tym kierunku i przenoszenie tych umiejętności na praktyczny grunt. Dzięki temu, a także dzięki rosnącej świadomości firm, koszt analizy rynku ciągle spada.
Korzyści analizy rynku
Tak jak już zdążyliśmy napisać, dzięki analizie rynku:
- sprawdzisz czy warto wejść z nowym produktem na rynek,
- dowiedz się czy warto otworzyć się na zupełnie nowy rynek,
- przeanalizujesz konkurencję,
- a także potencjalnych klientów,
- dokonasz due diligence,
- i zdobędziesz wiedzę na temat każdego przedsięwzięcia, jakie cię interesuje.
Co decyduje o kosztach analizy rynku?
Trudno określić ogólny koszt analizy rynku. Zależy on od wielu czynników, takich jak:
- dostęp do danych, w tych grup docelowych (niektóre mogą być znacznie mniejsze i trudniejsze do spotkania/dotarcia)
- zakresu informacyjnego analizy rynku,
- rynku i produktu, który ma być przedmiotem analizy,
- zakresu geograficznego analizy,
- formy analizy rynku, np. czy ma ona być dostarczona w zupełności na wyłączność.
Koszty analizy rynku w Polsce
Polska należy do krajów, w których analiza rynku dość wcześnie dotarła poza mury uniwersytetów. Dziś tą dziedziną interesuje się wiele agencji doradczych, które w swoim portfolio mają bardzo zróżnicowane firmy i potrafią sprawnie skalować swoje usługi, tzn. dostarczać efektywne analizy do firm o różnych potrzebach. Dzięki temu, kosztu analizy rynku w Polsce są stosunkowo nieduże.
Podsumowanie – czy warto?
Myślę, że w tym momencie
nie powinieneś mieć już żadnych wątpliwości, że analizy rynku są jak
najbardziej warte zachodu. Jeśli wciąż nie jesteś przekonany, zachęcamy do
przeczytania kolejnego artykułu, które traktuje o cenach
takich analiz. Polecamy też skorzystać z wyszukiwarki internetowej,
by znaleźć agencje oferujące analizy rynku w twojej okolicy. Największy wybór
takich firm będzie w dużych miastach (Warszawa, Kraków, Poznań). Wiele z nich
oferuje darmowe konsultacje. Nie czekaj więc i dowiedz się więcej o możliwości
wykonania badania rynku dla twojej firmy.