Strona głównaEkonomiaProfilowanie konkurentów jako część analizy konkurencji

Profilowanie konkurentów jako część analizy konkurencji

Data:

Wybrane dla Ciebie

Mieszkanie dla Młodych. PO i PSL chcą więcej pieniędzy

Posłowie PO i PSL chcą zwiększenia o 400 milionów...

Co dziesiąta firma narusza przepisy o stawce godzinowej

Państwowa Inspekcja Pracy informuje, że wiele firm narusza przepisy...

Pakiet przewozowy coraz bliżej. W życie wchodzi 18 kwietnia

Ministerstwo Finansów przypomina, że 18 kwietnia w życie wchodzi...

Czy pandemia spowoduje wzrost sprzedaży aut osobowych?

Ostatnie trzy miesiące były czasem bardzo ciężkim dla każdej...

Pomoc w oddłużaniu z chwilówek – dlaczego warto z niej skorzystać?

Chwilówki są drogie i mogą spowodować, że ludzie popadają...

Profilowanie konkurencji to ważny element badań i analiz rynku, często mylony z segmentacją. Dziś powiemy o tym, czym różni się profilowanie konkurentów od segmentacji, jak podejść do profilowania w praktyce i jakie korzyści przynosi profilowanie konkurencji. Przybliżymy też dobre praktyki związane z tym obszarem badań rynku.

Spotkałeś się już z terminem profilowanie konkurentów? To klasyczny termin z dziedziny badań rynku. Profilowanie przeprowadzane jest bardzo często w różnych opracowaniach, zawsze gdy badania uwzględnia analiza konkurencji. Bo to właśnie konkurentów, a nie klientów dotyczy najczęściej profilowanie. Różnic między profilowaniem a segmentacją jest jednak więcej.

Segmentacja rynku a profilowanie

Profilowanie to działanie, które ma za zadanie utworzenie profilu każdej jednostki w danym zbiorze. Każdy profil składa się z tego samego zestawu charakterystyk. W odróżnieniu od profilowania, segmentacja dotyczy podziału zbioru na konkretne grupy wg. danych charakterystyk. Profilowanie, w odróżnieniu od segmentacji, nie uwzględnia ani agregacji, bądź dezagregacji. To po prostu opisywanie pewnej liczby podmiotów, pojedynczo, według tych samych charakterystyk.

Co może zawierać profil konkurenta?

W przypadku konkurentów, typowymi charakterystykami mogą być np. nazwa, forma prawna działalności, obroty, specjalizacje, główny produkt, główna grupa docelowa. Konkretne charakterystyki trzeba oczywiście dobrać pod potrzeby biznesowe danego badania rynku. Gdy już zostaną wybrać, ważne, by nie zmieniały się one przez dłuższy czas, aby móc analizować dynamikę tych zmian w czasie.

Korzyści z profilowania konkurencji

Profilowanie konkurencji jest stosunkowo prostym elementem badań rynku (informacje na temat konkurencji i wartości poszczególnych charakterystyk można zwykle zdobyć z powszechnie dostępnych źródeł), który pozwala w łatwy sposób zauważyć zagrożenia i szanse płynące z konkurencji na danym rynku. Jest tak dlatego, że ogólność tego opracowania daje możliwości spojrzenia na pewne aspekty z lotu ptaka. Łatwo można też zauważyć zmiany zachodzące w konkurencyjnych organizacjach.

Najważniejsza jest regularność

Oczywiście, ostatnia z wymienionych korzyści ma znaczenie tylko wtedy, jeśli profilowanie prowadzone jest regularnie. Bo to właśnie regularność jest niezwykle istotna w przypadku profilowania konkurencji. Najlepiej przeprowadzać proces w równych odstępach czasu (np. co kwartał), upewniając się, że zestaw charakterystyk, od którego rozpoczęliśmy proces, nie zmienia się. Można za to dodawać do zestawu nowego charakterystyki. Warto jednak przy tym pamięć, że po dodaniu charakterystyki do badania, należy kontynuować zbieranie informacji na jej temat przez odpowiednio długi czas.

Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat profilowania konkurentów i jego praktycznych korzyści. Zapraszamy do szerszego opracowania na ten temat.

Newsletter

Bądź zawsze na bieżąco!

Subskrybuj powiadomienia
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x